INFÖR BESÖKET - VÄNLIGEN NOTERA

- Vi rekommenderar att ni påbörjar besöket senast 45 minuter innan stängningstid för att ni ska hinna igenom utställningen i lugn och ro.
- Utanför museet är det gratis parkering.
- Finns behov av rullstol har vi att låna ut, vänligen kontakta oss och gör en reservation.
- Det är inte möjligt att förboka entrébiljett utan biljett köpes på plats.
- Hundar är ej tillåtna i utställningen (med undantag för ledarhundar).

Öppettider

Måndag - Fredag

Lördag - Söndag

11:00-16:00

Stängt: Julafton/dagen, Annandag Jul, Långfredag, Nyårsafton/dagen, Midsommarafton/dagen.

Avvikande öppettider på vissa helgdagar kan förekomma.

AVSLUTAD – Volvo P1800 fyller 60 år!

juli 6, 2021

Utställningen slår upp dörrarna den 7 juli och är öppen tills vidare, dock kortast fram till årsskiftet. Som besökare bjuds du på ett flertal udda, både privat- och företagsägda, P1800-bilar genom åren.

På plats finns bland annat den allra första prototypen samt den P1800 som ägdes av Sir Roger Moore fram till hans bortgång. Utöver själva bilarna kan du som besökare även ta del av historiska bilder, ritningar och kuriosa samt intressanta och spännande anekdoter om varje bil.

Ett samlarobjekt och kändis

Volvo P1800 har idag blivit ett samlarobjekt. Entusiasterna tvistar om vilken modell som är vackrast – inte minst huruvida det är den klassiska coupé modellen eller 1800ES som är vackrast. P1800 blev även synnerligen berömd genom sin roll i TV-serien Helgonet i vilken hjälten Simon Templar, spelad av Sir Roger Moore, körde bilen.

Om Volvo P1800

Det var tidigt på året 1959 när Volvo presenterade en ny sportbil. Detta skedde två år efter det föregående försöket med Volvo Sport som hade en plastkaross.Eftersom Volvo initialt inte hade egen produktionskapacitet att själva bygga bilen lade man ut produktionen till England. Ett företag som hette Pressed Steel pressade karosserna medan slutmonteringen gjordes av Jensen Motors. Monteringen av P1800 flyttades till Göteborg och Lundbyverken 1963. Detta blev möjligt eftersom produktionskapaciteten förbättrades genom bygget av Torslandaverken (invigd 1964). I samband med flytten fick 1800 ett S i beteckningen för att visa att den var byggd i Sverige. Karosspressningen flyttades 1969 till Olofströmsverken i Sverige i samband med att 1800E introducerades.

VARMT VÄLKOMMEN

till Volvo p1800 60 år – Specialutställning!