INFÖR BESÖKET - VÄNLIGEN NOTERA

- Vi rekommenderar att ni påbörjar besöket senast 45 minuter innan stängningstid för att ni ska hinna igenom utställningen i lugn och ro.
- Utanför museet är det gratis parkering.
- Finns behov av rullstol har vi att låna ut, vänligen kontakta oss och gör en reservation.
- Det är inte möjligt att förboka entrébiljett utan biljett köpes på plats.
- Hundar är ej tillåtna i utställningen (med undantag för ledarhundar).

Öppettider

Måndag - Fredag

Lördag - Söndag

11:00-16:00

Stängt: Julafton/dagen, Annandag Jul, Långfredag, Nyårsafton/dagen, Midsommarafton/dagen.

Avvikande öppettider på vissa helgdagar kan förekomma.

Utställning – Volvo i Samhällets Tjänst

januari 17, 2023

Utställningen öppnar den 18 januari och pågår tillsvidare. Du som besökare kan se specialfordon och tillhörande artefakter från bland annat Polisen, Räddningstjänsten, FN och Försvarsmakten. Missa inte att de tunga fordonen ställs ut redan vid entrén på museet och resten av utställningen finns på andra våningen. Flera av de utställda fordonen har blivit inlånade från både privatpersoner och offentliga aktörer och i denna konstellation har de aldrig förr visats.

Om utställningen

Med de förändringar som dagens snabba digitalisering innebär är det lätt att glömma vilken enorm skillnad motorfordon gjort för samhället under 1900-talet. Innan polisbilen fanns innebar patrullering att en polisman gick en förutbestämd rutt till fots. Med brandbilen förbättrades möjligheten att släcka eldsvådor radikalt. Med busslinjer öppnades helt nya möjligheter för att arbeta eller studera längre från hemmet. Ambulanser räddade först liv genom att människor snabbt kom till vård och har sedan utvecklats så att vård kan ges direkt och under färd till ett sjukhus. Under snart 100 år har Volvo levererat arbetshästar till kommunala, statliga och andra verksamheter i samhällets tjänst.

Smakprov på några av de utställda fordonen

Volvo P210 Duett postbil 1968:

Postverkets Duetter hade gul kaross och i likhet med SJ’s bilar svartlackerade framskärmar. Årsmodellen 1968 blev den sista Volvo Duett som såldes i Sverige, de sista exemplaren tillverkades i februari 1969. Just den utställda bilen började sin tjänstgöring hos Postverket i Borlänge 1969. År 1980 överfördes bilen till Postmuseums samling och i slutet av 1990-talet renoverades Duetten och har sedan dess inte använts.

Volvo TP21:

Smeknamnet ”Terrängsuggan” förklarar en del av vad TP21 är – en fyrhjulsdriven version av PV800-serien ”Taxisuggan” med ändrad kaross och kortat chassi. Även om modellen upphörde 1958 så var de sista exemplaren i den svenska militärens bruk så sent som på 1980-talet. Exemplaret i utställningen är utlånat från Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen i Strängnäs.

Volvo LV70 brandbil 1934

När den här Volvon togs i bruk på 1930-talet var brandbilar nästan en nymodighet, Sveriges första brandbil kom 1902. Med LV70-serien tog Volvo ett steg uppåt i storlek till att tillverka lastbilar som inte lånade delar från personbilarna. Den här brandbilen har ingått i Volvos samlingar sedan 1959.

VARMT VÄLKOMMEN

till Volvo i Samhällets Tjänst – Specialutställning!